Energia, regeneráció természetes erővel

Egészséges sportolás

Egészséges sportolás

Hövding, a kerékpáros légzsák

2023. augusztus 30. - Krisztián és a sport

Néhány hete Stockholmban töltöttem néhány igazi turistás napot, amikor sort kerítettünk a kötelező körökre: Vasamuseet, metrózás, Skansen, na meg, az elmaradhatatlan fahéjas csiga és a köré szerveződő beszélgetős kávézás, a fika. Ezeket általában egy-egy teraszon tartottuk meg, így közben volt alkalmunk bámészkodni és egyebek mellett szemügyre venni a kerékpárosokat is. Hamar szemet is szúrt, hogy viszonylag sokan bringáztak bukósisak nélkül, ami nagyon meglepett, hiszen Svédországban törvény szabályozza, hogy 15 éves kor alatt kötelező bukósisakot viselni kerékpározás során.

 

A skandináv állam egyébként is élen jár a közlekedésbiztonsági fejlesztésekben, többek között az autókban lévő hárompontos biztonsági öv is svéd szabadalom.

94_helmet_1.jpg

Forrás: https://nyhetsrum.folksam.se/en/2020/06/03/big-differences-between-bicycle-helmets-and-the-price-is-not-a-decisive-factor/

 

TUDTAD? A hárompontos biztonsági övet mérnöke, Nils Bohlin tervei alapján szabadalmaztatta a Volvo. Az első modell, amelyben alapfelszereltség volt az új technológia, a Volvo PV 544-es volt. A svéd gyártó menedzsmentje olyan fontosnak ítélte meg ezt a fejlesztést, hogy a többi gyártó számára is ingyenesen elérhetővé tette a hárompontos biztonsági öv szabadalmát.

 

Kicsit jobban megnézve a bukósisak nélkül kerékpározókat, feltűnt, hogy szinte mindegyikük egy fekete, sálszerű kiegészítőt visel, ami nem annyira volt indokolt a 24-25 °C-os nyári időben. Utánanéztem és mint kiderült, ők nem felelőtlenek, hanem a legújabb svéd fejlesztést, a Hövdinget hordják.

94_hovding.jpg

Bukósisak

Korábban írtunk már arról, miért elengedhetetlen felszerelés a kerékpáros sisak: egy esés vagy ütközés során a fejet ért ütéseknek, szúrásoknak komoly, akár fatális következménye is lehet.

Ezeknek esélyét jelentősen csökkentik a modern kerékpáros bukók, amelyek ma már nem csak biztonságosak, de könnyűek, aerodinamikusak és divatosak is. Ez utóbbi kijelentéssel – mármint a divatossággal – nem értett egyet Anna Haupt és Terese Alstin, akik formatervezési diplomamunkájukként alkották meg a Hövdinget.

Bukósisak 2.0

Ami nem is bukósisak és nem is 2.0. Furának tűnhet, de van értelme: a Hövding ugyanis inkább légzsák, mint sisak és azért nem 2.0, mert már a harmadik generációnál járnak. Ez a sisakokhoz hasonlóan viselőjéhez igazítható méretű gallér részben – a korábbi mechanikus kioldószerkezetek helyett – már beépített mozgásérzékelőt tartamaz, amely másodpercenként 200 alkalommal monitorozza viselője mozgását és amennyiben hirtelen elmozdulást érez, aktiválja a 0,1 másodperc alatt felfújódó sisak részt, amely körbeöleli és védi a kerékpáros fejét.

94_hovding_2.jpg

A beépített, természetesen tölthető akkumulátor hozzávetőlegesen 8 óra üzemidőre képes és persze jelzi, amikor merülőben van, továbbá a telefonnal szinkronizálva egy baleset bekövetkeztekor automatikus értesítést küld a beállított kontaktoknak.

A töltögetés ma már aligha jelent problémát, a számos előny mellett azonban két hátránya is van a Hövdingnek: a 800 grammos önsúlya, illetve a borsos ára, amely a csúcsbukókéval vetekszik.

Mindezekkel együtt városi vagy commuter bringázáshoz kipróbáljuk, amint lehetőségünk nyílik rá.

 

A képek forrása a Hövding honlapja.

A bejegyzés trackback címe:

https://egeszsegessportolas.blog.hu/api/trackback/id/tr9118204293

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása