Néhány hete Stockholmban töltöttem néhány igazi turistás napot, amikor sort kerítettünk a kötelező körökre: Vasamuseet, metrózás, Skansen, na meg, az elmaradhatatlan fahéjas csiga és a köré szerveződő beszélgetős kávézás, a fika. Ezeket általában egy-egy teraszon tartottuk meg, így közben volt alkalmunk bámészkodni és egyebek mellett szemügyre venni a kerékpárosokat is. Hamar szemet is szúrt, hogy viszonylag sokan bringáztak bukósisak nélkül, ami nagyon meglepett, hiszen Svédországban törvény szabályozza, hogy 15 éves kor alatt kötelező bukósisakot viselni kerékpározás során.
A skandináv állam egyébként is élen jár a közlekedésbiztonsági fejlesztésekben, többek között az autókban lévő hárompontos biztonsági öv is svéd szabadalom.
TUDTAD? A hárompontos biztonsági övet mérnöke, Nils Bohlin tervei alapján szabadalmaztatta a Volvo. Az első modell, amelyben alapfelszereltség volt az új technológia, a Volvo PV 544-es volt. A svéd gyártó menedzsmentje olyan fontosnak ítélte meg ezt a fejlesztést, hogy a többi gyártó számára is ingyenesen elérhetővé tette a hárompontos biztonsági öv szabadalmát.
Kicsit jobban megnézve a bukósisak nélkül kerékpározókat, feltűnt, hogy szinte mindegyikük egy fekete, sálszerű kiegészítőt visel, ami nem annyira volt indokolt a 24-25 °C-os nyári időben. Utánanéztem és mint kiderült, ők nem felelőtlenek, hanem a legújabb svéd fejlesztést, a Hövdinget hordják.
Bukósisak
Korábban írtunk már arról, miért elengedhetetlen felszerelés a kerékpáros sisak: egy esés vagy ütközés során a fejet ért ütéseknek, szúrásoknak komoly, akár fatális következménye is lehet.
Ezeknek esélyét jelentősen csökkentik a modern kerékpáros bukók, amelyek ma már nem csak biztonságosak, de könnyűek, aerodinamikusak és divatosak is. Ez utóbbi kijelentéssel – mármint a divatossággal – nem értett egyet Anna Haupt és Terese Alstin, akik formatervezési diplomamunkájukként alkották meg a Hövdinget.
Bukósisak 2.0
Ami nem is bukósisak és nem is 2.0. Furának tűnhet, de van értelme: a Hövding ugyanis inkább légzsák, mint sisak és azért nem 2.0, mert már a harmadik generációnál járnak. Ez a sisakokhoz hasonlóan viselőjéhez igazítható méretű gallér részben – a korábbi mechanikus kioldószerkezetek helyett – már beépített mozgásérzékelőt tartamaz, amely másodpercenként 200 alkalommal monitorozza viselője mozgását és amennyiben hirtelen elmozdulást érez, aktiválja a 0,1 másodperc alatt felfújódó sisak részt, amely körbeöleli és védi a kerékpáros fejét.
A beépített, természetesen tölthető akkumulátor hozzávetőlegesen 8 óra üzemidőre képes és persze jelzi, amikor merülőben van, továbbá a telefonnal szinkronizálva egy baleset bekövetkeztekor automatikus értesítést küld a beállított kontaktoknak.
A töltögetés ma már aligha jelent problémát, a számos előny mellett azonban két hátránya is van a Hövdingnek: a 800 grammos önsúlya, illetve a borsos ára, amely a csúcsbukókéval vetekszik.
Mindezekkel együtt városi vagy commuter bringázáshoz kipróbáljuk, amint lehetőségünk nyílik rá.
A képek forrása a Hövding honlapja.