Energia, regeneráció természetes erővel

Egészséges sportolás

Kapcsold fel!

2023. október 31. - Krisztián és a sport

Ahogy kiléptünk a nyárból, érzékelhetően csökkent a napsütéses órák száma, a kerékpárokon azonban sajnos sötétedés előtt valahogy nem akarnak megjelenni a lámpák. Pedig több okból is fontos, hogy egy kerékpáros látható legyen!

A Magyar Kerékpárosklub legutolsó, 2022-ben készült felmérése alapján csökkent azoknak a száma, akik megfelelően – lámpával elől és hátul – kivilágított kerékpárral közlekednek. Ez 2022-ben 79,1% volt, ami csak nagyon kis mértékű csökkenés a 2021-es 80,3%-hoz képest és persze nagyon jó eredmény az első, 2011-es mérés 57,2%-hoz hasonlítva, azonban még mindig van hová fejlődni kerékpáros biztonság terén.

A biciklistákat ért balesetek nagy százalékában ugyanis közrejátszik a nem megfelelő láthatóság.

Hogy őszinte legyek, én sem a volán mögött, sem a nyeregben ülve nem igazán tapasztalom ezt a 80% körüli értéket, pedig egyszerű lenne még tovább javítani ezen.

Látszani

Természetesen a kerékpáros világítás esetében is a látni és látszani elv érvényesül. A legfontosabb, hogy ne csak akkor kapcsoljuk fel a lámpákat, ha már részlegesen vagy teljesen besötétedett, illetve rosszak a látási viszonyok, mint például köd esetén.

Mohamed Hassan képe a Pixabay -en.

A lehető legegyszerűbb és a legbiztonságosabb, ha legalább a hátsó, piros fény folyamatosan be van kapcsolva. Bár sok esetben van lehetőségünk rá, hogy kerékpárúton közlekedjünk, azért elég gyakori, hogy ugyanazt az aszfaltcsíkot használjuk, mint az autók vagy motorkerékpárok, amelyek az esetek nagy többségében lényegesen gyorsabban haladnak nálunk, kevesebb idejük van észlelni minket és reagálni a jelenlétünkre.

Minél láthatóbbak vagyunk, annál jobb!

Ebben a nappal bekapcsolt piros fény sokat segíthet, még olyan esetekben is, amikre elsőre nem feltétlenül gondolunk. Például októberben vagy novemberben már a délutáni órákban is nehezebb észrevenni egy kerékpárost a kevesebb napsütés és a rosszabb fényviszonyok miatt.

De még nyáron, a verőfényes napsütésben is segíthet az olyan utakon, ahol a napos és árnyékos szakaszok nagyon gyorsan váltakoznak.

Este

Természetesen, ha sötétedés után tekerünk, akkor mindent be kell vetni. Fehér fény előre, hogy mutassuk a haladási irányt, a piros pedig hátra. Nyugodtan használhatunk (sőt, ajánlott is) fényvisszaverő rétegeket is a küllőkön, a pedálokon, a sisakunkon vagy a ruházatunkon.

Éjszaka arra is kell gondolunk, hogy nekünk is látnunk kell az akadályokat, kátyúkat, táblákat. Minél hamarabb észleljük az úton található tárgyakat, annál gyorsabban tudunk reagálni rájuk.

Ha például 30 kilométer per órás tempóval haladunk, akkor körülbelül 15-20 méterre van szükség, hogy az előttünk lévő akadályokat érzékeljük és meg tudjunk állni.

Melyiket és hogyan?

Felvetődik a kérdés, a hatalmas választékból milyen lámpákat csatoljunk fel a kerékpárra? Akárcsak a futáshoz használt fejlámpák esetében, itt is elsősorban a fényerő lumenben kifejezett értékét érdemes figyelni. Minél magasabb ez a szám, annál erősebb a lámpa fénye.

Érdemes legalább a 100-as érték fölött válogatni. Városi forgalomban, egy 200-400 lumennel világtó lámpa már bőven elegendő, ha olyan helyeken közlekedünk, ahol nincs, vagy gyérebb a közvilágítás, akkor 600 lumen fölé is érdemes lehet felmenni.

Elől érdemes folyamatos fehér fénnyel világítani. Hátul, ha van rá lehetőség, akkor a villogást és a folyamatos fényt egyszerre is alkalmazhatjuk.

A villogó fény sokkal jobban felkelti a figyelmet, viszont ha csak azt használjuk, akkor sötétben, nagyobb sebességnél a kihagyások miatt nehezebb belőni a fényforrás távolságát.

Figyeljünk arra is, hogy úgy helyezzük el a lámpákat a bringán, hogy azokat lehetőleg semmi ne takarja. Ez különösen a nyeregre vagy a nyeregcső legtetejére csíptetett világítótestek esetében fontos. Ne feledjük, előfordulhat, hogy akik mögöttünk jönnek, sokkal magasabban ülnek, ezért más szögben látják a hátsó fényünket.

Ne felejtsük el!

A legfontosabb persze, ha már gondoltunk és áldoztunk a megfelelő világítás beszerzésére, akkor ne csak a táskában legyen plusz súlynak vagy a bringán dísznek. Kapcsoljuk is be!

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.